Future options in post-apocalyptic games

Authors

  • K.S. Hitushkin Peter the Great St.Petersburg Polytechnic University Author

Keywords:

New media, genres, trends

Abstract

This article analyzed the main options for the future in computer games of the post-apocalyptic genre, based on the collected database of 100 games. The most common types of apocalypse were «Nuclear War» and «Zombie Apocalypse». The most highly rated variant of the apocalypse, according to the ranking of the aggregator site Metacritic, was non-science fiction, and the most common genre was action. It turned out that highly developed artificial intelligence is an integral part of the image of a technological future in post-apocalyptic games and most often remains friendly or neutral. In most scenarios, it is people who are to blame for the disaster. It also turned out that the popularity of the apocalypse theme in computer games is decreasing.

References

Николаевна Ч.Е., Икметовна М.Ш., Алексеевна С.А. Философия миров постапокалипсиса в современной культуре // Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л. Н. Толстого. 2017. Vol. 22, № 2. P. 46–54.

Ианнуарий И. Социально-экономические мотивы в Апокалипсисе // Христианское чтение. 2012. № 6. P. 6–29.

Григорьевич Н.А., Анатольевич М.С., Петровна С.Е. Стратегии визуализации постапокалипсиса в современной массовой культуре // Векторы благополучия экономика и социум. 2021. Vol. 42, № 3. P. 11–32.

Александрович П.И. Конец Света как мечта, или синдром апокалипсиса // Вестник СамГУ. 2009. Vol. 67, № 1. P. 93–100.

Березовская Л.С., Демченков С.А. Постапокалиптика как жанр научной/паранаучной фантастики // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2016. Vol. 13, № 4. P. 64–67.

Быльева Д.С., Лобатюк В.В. Игра в современном мире: социально-философский анализ // Научно-технические ведомости СПбГПУ. Гуманитарные и общественные науки. 2019. Vol. 10, № 3. P. 16–27.

Кекельберг М. Ты, робот: о лингвистическом конструировании искусственных других // Technol. Lang. 2022. Vol. 1, № 3. P. 57–75.

Liggieri K., Tamborini M. The Body, the Soul, the Robot: 21st-Century Monism // Technol. Lang. 2022. Vol. 1, № 3. P. 29–39.

Сергеева О.В., Мизиряк Н.А. Постапокалиптическая среда и ее переосмысление в игре Death Stranding // Вестник Санкт-Петербургского университета. Социология. 2021. Vol. 14, № 4. P. 330–343.

Wagner R. Apocalypse and Video Games // The Oxford Handbook of the Bible and American Popular Culture / ed. Clanton D.W., Clark T.R. Oxford University Press, 2020. P. 432–449.

Downloads

Published

2022-05-25

Issue

Section

Статьи